Trotinet postao lako električno vozilo

Bez autora
Oct 02 2023

Najnovijim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima trotinet je po definiciji od sada „lako električno vozilo”.

A „lako električno vozilo” je motorno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kilovati, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 kilometara po času i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg.

Istim izmenama navedenog Zakona u članu 92g propisano je sledeće:

„Vozač sme da upravlja lakim električnim vozilom u saobraćaju na putu samo ukoliko je na vozilu postavljena nalepnica, koju izdaje Agencija, iz koje se može utvrditi snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila.

U prevodu, ovo lako električno vozilo ni ne liči na trotinet koji postariji pamte kao zgodnu igračku koju je skoro svaki deda u šupi mogao da napravi svom unuku.

Ovo novo lako električno vozilo razlikuje se od drugih električnih po tome što nema sedište a sva ostala imaju. Dva točka imaju i električne bicikle i skuteri i motocikli, ali vas struja vuče napred dok udobno sedite.

Komentatori često likuju zbog novih mera – bilo je anketa u kojima 68 odsto učesnika smatra da trotineti samo smetaju na ulici a, sa druge strane, vozači trotineta sa nevericom i razočaranjem konstatuju da izmene donose brojne teškoće...

Da razjasnimo odmah ono što najviše zabrinjava vlasnike: električni trotineti se neće morati registrovati svake godine na način kao što se trenutno registruju automobili, skuteri ili motori. Nalepnica koju spominje Zakon o bezbednosti saobraćaja nije registraciona nalepnica koju vozila dobijaju svake godine.

Ko, gde i na koji način sme da upravlja električnim trotinetom?

Nije više dozvoljeno kretanje pešačkim površinama (pešačkim zonama, trotoarima). Vozač trotineta je obavezan da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Ali, zakon dalje navodi, „ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, vozač lakog električnog vozila može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/č”.

I dalje: „Izuzetno od stava 2. ovog člana, vozač lakog električnog vozila koji je navršio 18 godina života može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 50 km/č.” U pasusu iznad ograničenje od 30 km/č se odnosi, dakle, na maloletnike. Ali na javnim putevima mlađi od 14 godina uopšte ne smeju da voze električni trotinet.

Vozač lakog električnog vozila, kada se kreće kolovozom, sme da koristi kolovoz u širini od najviše jednog metra od desne ivice kolovoza, osim na delu puta ispred raskrsnice ili drugog mesta na kome vozilo skreće ulevo, odnosno kada vrši preticanje ili obilaženje. Ukoliko na putu postoji biciklistička traka, vozač lakog električnog vozila mora da se kreće desnom biciklističkom trakom u odnosu na smer kretanja saobraćaja.

Ako se dva ili više vozača lakih električnih vozila kreću u grupi, dužni su da se kreću jedan za drugim.

Vozači električnih trotineta za vreme vožnje moraju da nose na glavi zakopčanu zaštitnu kacigu i da imaju svetloodbojni prsluk kada se kreću kolovozom.

Kako će vozači električnih trotineta prelaziti ulicu? Prilikom prelaženja kolovoza, vozač ne sme da vozi lako električno vozilo, osim na prelazu biciklističke staze, odnosno pešačko-biciklističke staze preko kolovoza.

Prevoz druge osobe na trotinetu nije dozvoljen.

Vozači električnih trotineta u Srbiji neće smeti da nose slušalice u ušima dok voze. Vozačima je još zakonom zabranjeno i da dok voze ispuštaju volan iz ruku, sklanjaju noge sa oslonca (osim u slučaju kada vozilo nije u pokretu) i da se pridržavaju za drugo vozilo.

Takođe, vozač trotineta ne sme da vodi, vuče ili potiskuje druga vozila, odnosno životinje.

Zakonom je propisano da lice mlađe od 14 godina ne sme da upravlja trotinetom na javnim putevima.

Kazne

Vozač ne sme prevoziti drugo lice na trotinetu, a ukoliko to bude uradio može biti kažnjen. Takođe, on ne sme prevoziti lice mlađe od 14 godina na auto-putu i moto-putu i ukoliko bude bio uhvaćen da to radi sledi mu kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna od 100.000 dinara do 120.000 dinara.

Vozači električnih trotineta moraće da nose biciklističke kacige. Ako ne nose sledi kazna – 10.000 dinara, moraće da nose i svetloodbojni (reflektujući) prsluk, ali samo kada se kreću kolovozom. Kazna – 10.000 dinara.

Noću i u uslovima smanjene vidljivosti vozač će morati na biciklističkoj ili pešačko-biciklističkoj stazi ili da nosi reflektujući prsluk, ili da bude osvetljen, ili da bude označen reflektujućom materijom, a kazna za ovaj prekršaj je 3.000 dinara.

Bez obavezne nalepnice i za vožnju saputnika kazna je – 10.000 dinara.

Po javnim putevima, što se odnosi i na biciklističke i pešačko-biciklističke staze, električni trotinet ne smeju da voze osobe mlađe od 14 godina. Kazna – 10.000 dinara.

Prvi udar na džep zbog kacige

U Novom Sadu je zabeleženo i sankcionisanje zbog vožnje električnim trotinetom, sudeći prema fotografiji koja je objavljena na društvenim mrežama.

Kako se vidi na slici, saobraćajni policajac je napisao da je prekršilac upravljao lakim električnim vozilom Šekspirovom ulicom od Bulevara cara Lazara ka Ulici Narodnog fronta i da nije imao zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik